//
کدخبر: ۴۵۵۷۰۹ //

ورود پلیس به اعتراضات دانشگاه‌های آمریکا

کارشناس مسائل آمریکا گفت که جنبش اعتراضی علیه اسرائیل و در حمایت از مردم غزه در دانشگاه‌های آمریکا به بزرگی جنبش ضد جنگ در دهه ۶۰ و ۷۰ علیه جنگ ویتنام نیست، اما اگر اسرائیل جنایت‌هایش را افزایش دهد و برخورد پلیس بیشتر شود اعتراضات از این که هست بیشتر می‌شود.

ورود پلیس به اعتراضات دانشگاه‌های آمریکا
به گزارش فرتاک نیوز،

 از زمان آغاز جنگ در سرزمین‌های اشغالی بعد از هفت اکتبر، دانشگاه‌های آمریکا بارها صحنه تظاهرات و جدل‌های لفظی درباره جنگ اسرائیل و غزه بوده است اما اکنون این اعتراض‌ها فراگیر شده است.

بر اساس گزارش‌ رسانه‌های آمریکایی، اعتراض‌ها به جایی رسیده که در نهایت پلیس وارد عمل شد، اما تلاش پلیس برای جمع‌آوری چادر دانشجویان معترض دانشگاه کلمبیا بی‌ثمر ماند.

دانشجویان دانشگاه کلمبیا می‌گویند تا زمانی که این دانشگاه خواسته‌هایشان را مبنی بر گزارش شفافیت مالی در زمینه حامیان مالی اسرائیل بودن و قطع هرگونه ارتباط مالی با اسرائیل برآورده نکند به تجمع در این دانشگاه ادامه خواهند داد. منتقدان دانشجویان که در میان آنها برخی از روسای دانشگاه‌ها هستند معتقدند این رفتار دانشجویان «یهودستیزی» است. در عین حال اعتراضات به دانشگاه‌های مختلف و معتبر آمریکا در شهرها و ایالات مختلف کشیده شده است و هر روز دامنه این اعترضات گسترده‌تر می‌شود.

دوشنبه هفته جاری، پلیس به چادرها و محل تجمع دانشجویان در دانشگاه «نیویورک» یورش بُرد و دست کم ۱۳۳ نفر را دستگیر کرد. پلیس اما بعد اعلام کرد، بعد از انجام اقدامات لازم برای پیگیری بازداشت این عده، آنها را آزاد کرده است. گزارش‌ها حاکی است که در دانشگاه کلمبیا کلاس‌های حضوری تا پایان ترم لغو شده است. در دانشگاه‌های برکلی و ام‌آی‌تی هم وضعیت مشابهی برقرار است.

«امیرعلی ابوالفتح» در گفت‌وگو با ایسنا درباره اعتراضات در دانشگاه‌های مختلف آمریکا گفت: وقتی جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس در غزه شروع شد و اسراییل نابودی غزه را آغاز کرد، شدت کشتار به قدری بود که امکان سکوت خیلی از جریان‌های سیاسی در آمریکا وجود نداشت، از جمله طیف‌هایی که به این مساله حساس شدند دانشگاه‌ها بودند. در دانشگاه‌ها تجمعاتی برگزار شد، همان طور که در شهرهای مختلف اعتراضاتی شکل گرفت. به تدریج این اعتراض‌ها به سایر دانشگاه‌ها هم کشیده شد و الان گسترش پیدا کرده است. مقامات برخی از دانشگاه‌ها تلاش کردند دامنه این اعتراض‌ها را کاهش دهند از این رو شروع به محدود کردن اعتراض‌ها و تهدید به اخراج از دانشگاه و دستگیری دانشجویان توسط پلیس کردند که به نظرم وارد کردن پلیس به این مساله بنزینی بود که بر آتش ریخته شد و خشم دانشجویان را افزایش داد.

وی ادامه داد: دانشجویان خواهان برقراری آتش بس در غزه، قطع همکاری‌های آکادمیک دانشگاه‌ها با دانشگاه‌های اسرائیل هستند و هم‌چنین خواستار شفافیت مالی تعاملات مالی دانشگاه‌ها با اسرائیل به ویژه آن بخش از تعاملاتی که در سرزمین‌های اشغالی برقرار است، هستند. علاوه بر این، حفاظت و حمایت از حق آزادی بیان و اعتراض چیزی است که دانشجویان خواستار آن هستند.

ورود پلیس به اعتراضات دانشگاه‌های آمریکا؛ بنزینی که بر آتش ریخته شد

این کارشناس مسائل آمریکا با تاکید بر اینکه اعتراض‌ها در معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا از جمله ییل، ام آی تی، کلمبیا، نیویورک، میشیگان، مینه سوتا و غیره جریان دارد، اظهار کرد: بسیاری از دانشگاه‌های دیگر هم با اعتراضات دانشجویان در حمایت از فلسطین اعلام همبستگی کردند. نکته قابل توجه این است که اعتراض‌ها فقط از سوی دانشجویان مسلمان حمایت نمی‌شود بلکه در میان آنها یهودی‌ها و مسیحیان هم هستند و هیات‌های علمی و اساتید هم با آنها اعلام هبستگی کردند.

ابوالفتح با بیان اینکه البته این جنبش اعتراضی به بزرگی جنبش ضد جنگ در دانشگاه‌های آمریکا در دهه ۶۰ و ۷۰ علیه جنگ ویتنام نیست، گفت: اما قابلیت این را دارد، اگر اسراییل جنایت‌هایش را افزایش دهد و برخورد پلیس بیشتر شود اعتراضات از این که هست بیشتر شود.

این کارشناس مسائل آمریکا گفت که دانشجویان معتقدند بودجه دانشگاه نباید به ماشین جنگی اسرائیل کمک کند؛ چرا که اسرائیل به نسل‌کشی در غزه متهم است. در عین حال دانشگاه‌ها هم زیر بار این مساله نمی‌روند چون روابط میان دانشگاه‌های اسراییل و آمریکا به ویژه پروژه‌هایی که در کرانه باختری تعریف شدند حساس است.

ابوالفتح درباره پیامد این اعتراض‌ها و برخورد پلیس با دانشجویان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا اظهار کرد: سه اتفاق هم‌زمان رخ می‌دهد؛ اسرائیل روز به روز شدت خشونت‌ خود را گسترش می‌دهد و الان تصمیم دارد رفح را هدف قرار دهد و این مساله احتمالا اعتراضات به اسرائیل را افزایش خواهد داد نه فقط در دانشگاه ها بلکه در سراسر آمریکا و جهان. نکته دوم، اینکه پلیس اکنون وارد شده است و این مساله باعث شده مساله آزادی بیان و حراست از کیان دانشگاه نیز مطرح شود. نکته سوم این که آمریکا در سال انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد و هر اتفاقی می‌تواند به هیجانات اضافه کند و حتما جریانات حامی اسرائیل این تحولات را رصد می‌کنند که له یا علیه بایدن اقدام کنند.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود اعتراض‌ها برای مدت مشخصی ادامه پیدا کند و همین مساله کار را برای بایدن سخت می‌کند؛ چرا که از یک طرف نظم را باید برقرار کند، از طرفی پایگاه رای بایدن در میان همین اقشار معترض است و اگر بخواهد با اینها برخورد کند، پایگاه رایش را به خطر می‌اندازد و شاید از همین روست که روز سه‌شنبه اعلام کرد، رفتارهای یهودستیزانه را محکوم می‌کنم و در عین حال کسانی که چشم‌شان را روی درد و رنج فلسطینی‌ها بستند باید به خودشان بیایند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۵۷۰۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان